Att utveckla biobränsle för flyget

Det är otroligt viktigt att verksamheter kan granskas och kritik framföras. En betydande del av demokratin faktiskt. Och det finns verkligen skäl för kritik när det gäller delar av Karlstad Airport, tidigare VD och styrelsen, på en rad punkter. Detta har jag framhållit hela tiden. Men för att granskningar av detta slag i längden ska ha trovärdighet är det också viktigt att granskningarna är av verklig betydelse. Men när drevet går är det lätt att dras med. Finns en sak att klandra, kan allt klandras. Utan urskiljning.

I dagarna har viss media i Värmland gjort inslag kring biobränslesatsningarna vid Karlstad Airport, med ingången att satsningarna skulle vara en besvikelse.

Den ansatsen kan verkligen ifrågasättas.

Då Karlstad kommun gav KSD Airport i uppdrag, via ägardirektiven, att arbeta med biobränsle var utgångsläget för ett sådant arbete i princip obefintligt. Då menar jag inte det självklara på lokalt plan, utan i princip obefintligt i landet, Europa och världen.

KSD Airport och den tidigare VDn struntar då fullständigt i att direktiven verkar omöjliga. Den tidigare VDn hittar några framkomliga vägar och börjar arbeta efter dem. Flertalet andra flygplatser och länder studerar hur KSD Airport har gjort. Gardemoen det närmaste och tydligaste exemplet.

Är det då relevant att det endast gjorts sju flygningar? Knappast. Inte om man känner till branschen och utgångsläget.

Utifrån förutsättningarna är arbetet med biobränsle på KSD Airport i allra högsta grad beundransvärt. Jag tappar tilltro och blir lite sorgsen över att det så lättvindigt kan rubriceras som annat.

VF

Svt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *