Ingen följa John på skolområdet

Varannan vecka skriver jag ledare i Karlstadstidningen, sist handlade det om Värmlands Folkblads ledare av Peter Franke:

 

Alla som läser ledare i Värmlands Folkblad får från tid till annan klart för sig att skribenterna verkar leva i en annan värld. Hur samhället för dem kan te sig så fullkomligt olikt den värld resten av oss lever i är ett mysterium. Som av en händelse har dessutom tendensen ökat nu när vi går in i ett supervalår. Detta sker så ofta och med sådan frenesi att denna tidnings ledarsida omöjligen kan bemöta alla tossigheter, men ibland måste det göras.
Peter Frankes senaste exempel är nästintill tragikomiskt. Franke försöker påskina att alliansregeringen leker “följa John” på skolområdet. Få saker är så felaktiga som detta.
Socialdemokraterna och de andra vänsterpartierna har konstant röstat nej till var och varannan kunskapsreform sedan 2006. De har röstat nej till tidigare betyg, nej till tidigare nationella prov, nej till den nya skollagen, nej till den nya lärarutbildningen, nej till lärarlegitimation, nej till den nya gymnasieskolan och nej till införandet av Skolinspektionen. Men som med så mycket annat väljer man att i efterhand acceptera Folkpartiets och alliansens förändringar. Men motvilligt, baklänges släpande in i framtiden.
Varje försök till egna socialdemokratiska förslag inom skolområdet är diffust utformade. Antingen för att alla ska kunna läsa in vad de vill höra, eller för att man helt enkelt inte har koll. Krav på fler lärare specificeras inte med hur det ska gå till. Att alliansen belyst problematiken med att locka fler duktiga elever till lärarutbildningarna, höja kraven och nu dessutom lansera extra morötter för de som väljer att läsa till Matte/ NO-lärare eller speciallärare låtsas vänsterpartierna inte om.
Franke försöker sig på konststycket att ta förslaget med mindre klasser som intäkt för att (S) för en gång skull lanserade någonting före någon annan. Men det faller platt. När förslag om mindre klasser tidigare lanserats har det inte kunnat presenterats hur det ska gå till. Såvida vänsterpartierna inte tänkte sig att de skulle göra en tillbakagång med obehöriga lärare som följd.
Alliansregeringen har även tidigare signalerat att mindre klasser är önskvärt men det får inte ske på bekostnad av behöriga lärare och kvalitet i undervisningen. Nu lanserar Folkpartiet och alliansregeringen genomtänkta och genomförbara förslag. Inga hafsverk som äventyrar fortsatt kunskapsfokus. Tillsammans med tidigare reformer lägger detta en bra grund för att vända Sveriges kunskapsresultat.
Till sist ondgör sig Franke över ökade satsningar på fler utbildningsplatser, i synnerhet lärarutbildningsplatser. VFs ledarsida får det dessutom inte att gå ihop, tanken att höjda krav skulle kunna leda till ökad attraktivitet. Att höja läraryrkets status är bland det viktigaste alliansregeringen påbörjat, höga krav är en viktig del i det. Men arbetet måste fortsätta med ordning och reda i klassrummen, högre löner och ett modernt statligt huvudmannaskap.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *