Förbifart Stockholm

Idag skriver allianspartiledarna på DN-debatt om Förbifart Stockholm. Förbifarten är viktig, inte bara för Stockholmarna utan för hela södra delarna av mellansverige, om man nu kan kalla det så; Mälardalsområdet med större delen av sin omnejd..

Det är bra att Stockholm växer. Förbifarten är en av förutsättningarna för det. Miljöpartisterna (som en gång röstat för att påbörja planerna för en förbifart men nu röstar nej, tillsammans med (V)) brukar hänvisa till Paris och säger att där byggs inga vägar, bara spår. Jaha, säger jag. Vilka trafiklösningar som passar för respektive stad måste vara anpassat efter stadens förutsättningar. Det är väl jättebra att Paris bara bygger spårvägar, kanske kommer det bli så i Stockholm i framtiden likaså. Men nu behöver Stockholms norra och södra delar bland annat knytas samman med ytterligare vägförbindelse, allt annat är alltför sårbart.

3 svar på “Förbifart Stockholm”

  1. Hej!

    Vi måste absolut satsa på kollektivtrafiken, även på Förbifart sthlm. Men för att Sthlm ska kunna växa behövs ett transportsystem för flera trafik o transportslag. Vi satsar nu mer på järnvägsinvesteringar än på väginvesteringar i sverige, men både jvg och väg behövs.
    Förbifarten är viktig för att knyta samman sthlms norra och södra delar, det gör att sthlm kan växa på ett bra sätt.

    Vägverket är nedlagt. Numer finns Trafikverket som har hand om både väg o jvg.

    Hade gott/ nina

  2. Hej.
    Vem/vad säger att en motorväg är det bästa fär Stockholm. Jo, vägverket som kommer att få ett antal miljarder kronor från regeringen och Stockholm. Lite subjektivt och oetiskt kanske?

    Faktum är att bara 211 av ca 400 000 bilar under ett vardagsmedeldygn är genomfartstrafik med både start och mål utanför Stockholms län, varav 20 tunga lastbilar (SIKA). Även Vägverket medger att den långdistanta trafiken som ska passera Stockholm är ringa.

    Bryssel är Europas värsta trafikstad. Stockholm kommer först på 56:e plats enligt trafikserviceföretaget Tomtom: http://www.tomtom.com Med Förbifarten kommer emellertid Stockholm att närma sig de tio värsta trafikstäderna. Trafikforskarna är eniga om att det inte går att bygga bort trängselproblemen med nya vägar. Nya vägar gör nämligen att fler tar bilen (KTH, Finnveden). Trafikproblemen beräknas fram till 2030 bli fem till åtta gånger svårare än de är nu (Stockholmsutredningen). Transportproblem i en växande storstad kan bara lösas med massiva investeringar i kollektiva transporter (ITPS). Bilar tar för stor plats. Ett fullsatt tunnelbanetåg med 3 vagnar har plats för 1242 passagerare varav 378 sittande. Det motsvarar en bilkö på mer än en mil. Ett pendeltågspår har samma kapacitet som 16 bilfiler.

    Att motorvägar är det bästa för Stockholmarna är helt fel. Vi måste satsa på kollektivtrafiken, precis som Paris. NU, inte i framtiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *