pr-byråernas onda verksamhet?

Blev uppringd häromdagen av Aftonbladet som ställde en rad frågor rörande PRbyråer och deras verksamhet. Frågorna gällde om jag deltagit i några studieresor som arrangerats av PRbyråer, om jag tagit emot några artiklar eller färdigskrivna motioner att lämna in, deltagit i luncher eller middagar och hur jag såg i övrigt på PRbyråernas verksamhet. Därutöver verkade konkreta exempel på ovan vara intressant, om jag hade några inbjudningar kvar till studieresorna eller om jag kom ihåg vilka mer som deltog. Journalisten från Aftonbladet verkade lite besviken över mina svar för jag hade inte så mycket konkreta exempel eller namn att ge.

Jag har mycket riktigt deltagit i studieresor som arrangerats av PRbyråer. Dessa har faktiskt varit riktigt informativa och givande. Jag åker på egna studieresor utöver deras men faktum är att det är klart smidigt att joina en PRbyrås genomarbetade schema än att göra dylikt program själv. (Men som sagt, jag gör egna studieresor utöver detta)

Utav de PRbyråer jag träffat på tycker jag nog att de flesta gör ett rätt bra jobb. Som folkvald finns det mängder med företag, organisationer och enskilda som vill informera om det ena och det andra, men tiden är som ni vet knapp.. Många klarar av att förpacka sin information på ett bra sätt utan hjälp av PRbyråer, men många gör det inte och upptar tid utan att riktigt nå fram till oss politiker med sitt budskap. Detta låter kanske bortskämt, men med en fullmatad riksdagsvecka är varje minut värdefull.

När jag svarade på stående fot om artiklar som jag mottagit kom jag bara på en, men jag har mottagit fler kom jag på när jag tänkte efter. Det är bara det att när man skriver en hel del så använder man inte stommaterialet rakt av utan skriver om rätt mycket. Igår använde jag som ett exempel ett nyhetsbrev från Jan Björklund, men kvar från det när min artikel var klar blev ett par meningar. Att klippa och klistra, låna och låta sig inspireras är ett måste om jag ska få iväg tillräckligt med artiklar på den tid som finns över till detta.

Huvudsaken för mig är att man kan stå för den politik man för eller propagerar för. Jag har mest haft kontakt med PRbyråer gällande kärnkraftsfrågan. Alla som har det minsta insikt i min politiska portfölj vet att jag är en varm förespråkare för kärnkraft. Detta är jag med eller utan PRbyråer för jag tycker frågan är otroligt viktig för Sveriges energiförsörjning.  

Man kan ju misstänka att det blir en inte så smickrande artikel om hur de hemska PRbyråerna styr de stackars politikerna i den riktning de vill, kanske finns det sådana exempel, men jag hoppas inte det. Jag hoppas att de allra flesta i riksdagen har såpass integritet att de också kan skilja på information och påtryckningar och den politik de faktiskt skapar.

Det är rätt ofta rätt stort intresse för dessa kommunikationsbyråer, och då och då lyfts frågan om registrering av lobbyister vilket jag kanske kan tycka är en rätt så bra idé, men är inte riktigt säker på om det bara skapar mer byråkrati? Eller är självrannsakan genom att nämna varje lobbyisttillfälle här på bloggen bättre? Vad tycker ni?

Ett svar på “pr-byrÃ¥ernas onda verksamhet?”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *